Basisonderwijs
Onderwijsprogramma
De inhoud van het onderwijs is afgestemd op de kerndoelen voor het basisonderwijs. We werken op school met een jaarklassensysteem, waarbij de groepen 1 en 2 gemengd zijn.
Per groep is een jaarprogramma opgesteld. De jaarprogramma’s van de acht leerjaren sluiten op elkaar aan. In principe doorloopt elke leerling de basisschool in gemiddeld 8 jaar, waarbij we rekening houden met verschillen tussen leerlingen.
Het aanbod binnen onze school is leerkracht gestuurd.
Onderwijsinhoud
Nederlandse taal
Engelse taal
Rekenen en wiskunde
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Kennisgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek (biologie), geestelijke stromingen en ICT
Sociale redzaamheid: o.a.Verkeer, De Vreedzame School, Gelukskoffer
Bewegingsonderwijs
Kunstzinnige oriëntatie
Creatieve vakken:
beeldende vorming (handvaardigheid, tekenen), muziek, dans, drama, creatief gebruik van nieuwe media
Lesmethoden
Taal
Groep 1-2: Kleuterplein (nieuwste versie), Kleuteruniversiteit
Groep 3: Lijn 3 (nieuwste versie)
Groep 4-8: Taal Actief 4 (nieuwste versie)
Lezen
Groep 4-8: Blink Lezen
Spelling
Groep 4-8: Taal Actief 4 (nieuwste versie)
Schrijven
Groep 3-8: Klinkers
Engels
Groep 1-8: Groove me / Stepping Up vanaf groep 5
Rekenen
Groep 1-2: Kleuterplein (nieuwste versie) , Kleuteruniversiteit
Groep 3-8: Wereld in getallen
Geschiedenis
Groep 4-8: Brandaan (nieuwste versie; met HOD opdrachten)
Aardrijkskunde
Groep 4-8: Meander (nieuwste versie; met HOD opdrachten)
Natuuronderwijs
Groep 4-8: Naut (nieuwste versie; met HOD opdrachten)
Verkeer
Groep 1-8: Projectvormen
Beeldende vorming
Groep 2-8: Eigen leerlijn vakdocent/Moet je Doen
Muziek
Groep 1-8: Eigen leerlijn vakdocent
Bewegingsonderwijs
Groep 1-8: Eigen leerlijn vakdocent
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Groep 1-8: Vreedzame School en Gelukskoffer
Lesmodel
Om actieve betrokkenheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid aan te leren hanteren we het EDI model: Expliciete Directe Instructie model.
Dit model sluit nog weer beter aan op het geven van onderwijs op maat.
Het activeren van leerlingen is één van de speerpunten van EDI: geen leerlingen die
consumeren maar actieve leerlingen. We staan tenslotte voor uitdagend onderwijs.
Het model geeft praktische handvatten om alle
leerlingen actief deel te laten nemen. Het expliciete komt in elke fase terug en het
model geeft daartoe duidelijke richting. De leerlingen werken veel samen, leggen een
som uit aan hun schoudermaatje, vertellen het doel aan elkaar, verwoorden het
probleem.
Voor meer inhoudelijke uitleg met betrekking tot ons onderwijs programma, zie de schoolgids.